Ett rovdjur hårt som Kruppstål

Malmtåget från Kiruna till Narvik och grymheterna mot fångarna i lägret vid Björnfjell/Övre jernvann har ett samband. Hitler var beroende av den svenska järnmalmen i Kiruna. Vintertid då Östersjön var frusen skeppades malmen ut via hamnen i Narvik. I norra Finland fanns ytterligare fyndigheter i form av nickel. Nordkalotten var av strategiskt intresse. Att bygga vägar och järnvägar var prioriteterat. Priset i människoliv spelade ingen roll.

Av järn från Sverige kunde familjen Krupps företag tillverka stål och vapen till Hitlers väpnade styrkor och deras erövringskrig. Till sin hjälp använde företaget slavarbetskraft bestående av krigsfångar, koncentrationslägerfångar och tillfångatagna civila från ockuperade länder. En del fick arbeta ihjäl sig. Alfred Krupp von Bohlen und Halbach dömdes senare till tolv års fängelse för brott mot mänskligheten. Han behövde bara avtjäna tre år.

Familjen Krupp hade en anrik historia. De hade tillverkat vapen för krig i Europa sedan trettioåriga kriget på 1600-talet. Ett viktigt genombrott kom 1890 med innovationen nickelstål.

Det hårda stålet användes några decennier senare av Hitler som en metafor i idealet för ungdomar och soldater: ”Smal och smärt, snabb som en vinthund, seg som läder och hård som Kruppstål.” Med förmåga att uthärda smärta. Brutal, dominerande, orädd och grym. Hitler ville se rovdjuret blixtra i ögonen.

Jag är både djur och människa, men inte nazist. Våra mest intensiva känslor och starkaste upplevelser gör vi som djur, inte som människor. Många av de känslorna och upplevelserna är vackra. Men det är också djuret i oss som flyr och slåss.

Att vara människa har andra förtjänster. Språket och förmågan att tänka abstrakt gör det möjligt att skapa och lära av andra, men kan också användas för manipulation. Att vara människa är också att välja och ta ansvar. För sig själv och för andra.

Jag tycker att det är viktigt att lära känna djuret i sig själv. Dels för att det ger möjlighet till stora upplevelser, dels för att vara på sin vakt när så behövs.

För att ta ett konkret exempel som ligger nära till hands: Säg att jag kallar mig själv antinazist. Är jag det för att jag tar avstånd från nazismen som ideologi med dess fruktansvärda konsekvenser, eller är det för att jag ser nazisterna som motståndare till min grupp?

I det första fallet är det den moraliska människan som resonerar. I det andra fallet är det flockdjuret eller den manipulerande människan. I det andra fallet är det hög sannolikhet för att jag skulle kunna göra samma typ av övergrepp som nazisterna gör om förutsättningarna ges.

Denna text blev längre än normalt men syftar till att förklara och fördjupa texter på bloggen i RW. Där har jag berättat om att gruvan i Kiruna och hamnen i Narvik gör att det finns en väg att springa på, men jag förklarade inte hur gruvan och hamnen bidrog till att föra drygt 4,000 jugoslaver till norra Norge för sjuttio år sedan. Jag har inte förklarat hur den svenska järnmalmen förädlades och användes. Jag har skämtsamt nämnt skillnaden mellan rovdjuret människa och flockdjuret renen, men inte utvecklat resonemanget. Texten Två bröder och språkets förbistring handlar om både primitiva känslor och tillstånd. Den handlar också om mänskligt beteende, både moraliskt och manipulativt. Det handlar inte ett dugg om löpning.

Leave a comment